23 december 2018

De eerste nacht in de haven van Arrecife wordt ik wakker van motorgeluid, een megajacht komt binnen en gaat precies achter ons liggen. Als wij ’s nachts aankomen proberen we dat zo rustig te doen, maar dat is hier duidelijk niet het geval.

Natuurlijk googelen we even naar de eigenaar, het blijkt een huurboot te zijn. Geen rijke mensen te zien, alleen jonge jongens en meiden die de boot mogen poetsen tot eventuele gasten komen.

De fietsen komen voor de eerste keer van boord, maar we huren ook een auto waarmee we twee dagen het eiland rondcrossen.

In Spanje hadden we voor de gein een goedkope hengel gekocht, maar hiermee hebben we nog geen succes gehad. Hier komen we langs een winkel met uitgebreid assortiment en visspullen. Nu toch maar iets serieuzer materiaal aangeschaft. We zijn benieuwd.

Na een week gaan we weer verder, ankeren langs Lanzarote is voorlopig geen optie vanwege de swell. Heel jammer.

IMG 1326

Beelden bij de haven van Arrecife, bij hoog water verdwijnen ze onder water.

IMG 1011

Bootjes gemaakt van opengeknipte olietonnen in gebruik in de baai sinds 50er jaren, tegenwoordig in mini van olijfolieblikken als souvenir.

IMG 1031

Op pad met de auto.

IMG 6182

IMG 6205

IMG 6208

IMG 6310

IMG 1054

We gaan het proberen bij Isla de Lobos, een eilandje net boven Fuertaventura.

Het water is superschoon en prachtig blauw. Als de boten die dagjesmensen van en naar het eiland brengen weg zijn is het heerlijk rustig.

Maar in de loop van de nacht gaat de boot behoorlijk deinen op de golven die van twee kanten de ankerplek binnenkomen.

De geplande wandeling de volgende dag op het eiland laten we achterwege en gaan snel weg.

Puerto de Rosario is de volgende ankerplek, hier waren we al eerder. We liggen er weer lekker rustig achter ons anker.

Als we aankomen horen we de muzikant al, een oud mannetje staat de hele dag mee te drummen met een bandrecorder. Volgens ons luistert niemand, maar hij houdt vol.

Ook hier hebben we 2 dagen een auto gehuurd. Langs de kust ziet Fuertaventure er uit als een grote woestijn, wij waren erg verrast over hoe groen het binnenland is.

Met de auto bekijken we nog een paar ankerplekken in het zuiden, wel heel mooi, maar we zien al snel dat dat met deze wind en golfrichting niet erg comfortabel zal zijn. Misschien komen we hier in het voorjaar weer in de buurt.

IMG 1070

IMG 1089

IMG 6407

We besluiten om naar Gran Canaria te gaan en moeten daarvoor een nacht doorzeilen. Als we onderweg zijn zien we op de plotter dat de Musetta of Hamble, die in een haven aan de zuidkant van het eiland ligt ook vertrekt en we varen bijna gelijk op.

De voorspelling was weinig wind, dus we hebben bijna alle zeilen op. Maar rond de eilanden is het altijd meer, dat hadden we dus kunnen weten. We draaien het voorzeil in tot de helft, en gaan nog steeds als een speer met dik 8 knopen. In de nacht lopen we de Musetta in, ondanks de golven en veel wind varen wij best comfortabel. Wanneer wij onze koers wijzigen roept Ros ons op, of er iets mis is?

Nee, wij gaan naar Pasito Blanco in het zuiden waar Niels en Linette van Stormalong voor reparatie liggen. We willen ze nog even willen ontmoeten voor ze de oversteek naar Kaap Verden gaan maken.

Ros geeft aan dat hun tocht vreselijk is, ze varen alleen met een kleine fok en maken daardoor te weinig snelheid waardoor ze een speelbal van de golven zijn.

UOYP1227

Pasito Blanco

Omdat we overal moesten reserveren voor havens proberen we dat ook in Las Palmas, zeker omdat we hier langer willen blijven. Hiervoor hebben ze een mooi formulier dat je kunt downloaden en via mail opsturen.

Hierop krijgen we bericht, kom maar gewoon en dan zien we wel of er een plekje voor je is. De dag van vertrek nog een keer gebeld, nee roep maar op als je bijna bij de haven bent. Misschien moet je dan eerst een paar dagen op de ankerplek wachten.

Vlakbij de ingang horen we een ander schip de haven oproepen. Wanneer hij aangeeft 10 meter te zijn is het antwoord van de haven, nee helaas, alles is vol. Dat klinkt niet goed.

Op mijn allervriendelijkst vraag ik of we naar binnen kunnen komen voor een plekje, en tot onze verbazing mogen we binnenvaren en krijgen we een mooi plekje toegewezen.

Voor het eerst zonder vingersteiger, maar met de achterkant aan de steiger en voor alleen 2 ankerlijnen die je op moet pikken uit het water. Een smerig klusje, maar we liggen prima.

Op de ankerplek liggen al een aantal bekende Nederlandse boten, en gedurende de week komen er nog een aantal bij, zowel in de haven als buiten.

Eerst verkennen we de stad een beetje, die is verdeeld in een oud gedeelte wat mooi en netjes is en een nieuwer deel wat lawaaiig en erg smerig is.

We huren ook een paar dagen een auto, het is heel apart hoe verschillend de eilanden zijn.

Het is hier echt een wandeleiland, de meeste routes kun je gemakkelijk met de bus bereiken maar de westkust is daarvoor te ver.

Daar hebben we een wandeling, of beter een bergbeklimming gedaan. Best heftig, de volgende keer gaan we beter het hoogteverschil in de gaten houden.

Ook zijn we langs de gigantische bouwmarkt en supergrote supermarkt gereden om boodschappen te doen. Ongelooflijk op zo’n klein eiland, zo veel en zo grote winkels.

IMG 6444

Grotwoningen, deze zijn overal op het eiland nog te vinden en veel nog bewoond.

IMG 6449

IMG 6459

IMG 6465

IMG 6474

Voor kerst moeten natuurlijk weer de kerstlampjes in de mast, wel apart om dat niet in de gure Terschellingwind te doen maar bij 26 graden en zon!

IMG 1150

IMG 1391

Voor we in het voorjaar verder gaan moeten er eerst nog geklust worden.

Dat is volgend jaar, klinkt nog zooo ver weg.

We wensen jullie allemaal fijne feestdagen en een heel goed 2019.

wandelaar logo versie 1 rood wandelaar logo versie 1 rood wandelaar logo versie 1 rood